fallen/legen blog

Pixel Pointillism

von Mario Wimmer

If you’d enjoy a German version of this better, just scroll down a bit.

We still are explorers and adventurers. Since 160 00 years have our ancestors, driven by an insatiable curiosity, explored and discovered the world. And still we reach out with all our senses into the world beginning at the very first moment when we are born. The search for new experiences and impressions seems cradled to us. And so seem games and playfulness as a means to this search – and of course the joy we get from it. It is therefore it should not surprise us that many games are centered around these topoi of exploration and discovery.

Just like the game “Small Worlds” from David Shute that has been developed in the course of Jay is Games’ Casual Game Competition. The splendid simplistic principle this game is based on is the curiosity of the discoverer. No armies have to be commanded, no cars controlled at high-speed and no monster skulls be split. The only thing you have – our maybe better, are allowed – to do is to explore several tiny, 2-dimensional worlds. At the beginning of the game the beauty of these worlds, drawn in a sort of equally simplistic and stunning pixel pointillism, is hidden from you. Only a small circle around you is alighted and visible, everything else is covered in darkness. Just as you explore the world, more and more of it is revealed. And as the camera zooms back according to your progress you get to see the whole picture of a “Small World” at the end.

And that’s it, that’s all “Small Worlds” needs to work as a game, an appeal to the discoverer in us.

via rockpapershotgun

German Version

Wir sind noch immer Abenteuerer und Entdecker. Seit 160 000 Jahren haben unsere Verwandten, getrieben von unstillbarer Neugier, die Welt erforscht und entdeckt. Und noch immer ertasten, erhören, erriechen und erblicken wir uns vom Augenblick der Geburt an die Welt. Die Suche nach neuen Erfahrungen und Eindrücken scheint uns in die Wiege gelegt. Und ebenso das Spiel wie das Spielerische als Mittel dieser Suche, und die Freude an dieser. Es ist also nicht weiter verwunderlich, dass sich viele Spiele gerade um die Topoi des Erforschens und Entdeckens drehen.

Wie auch das Spiel “Small Worlds” von David Shute das im Rahmen der Casual Game Competition aus Jay is Games entstanden ist. Das wunderbar simplistische Spielprinzip basiert rein auf der Neugier des Entdeckers. Es müssen keine Armeen rekrutiert, keine Pässe zielgenau gespielt und auch keine Monsterschädel eingeschlagen werden. Alles was man bei “Small Worlds” muss oder besser darf, ist es denn Ausgang zu finden und auf dem Weg einige kleine, 2-dimensionale  Welten zu erkunden. Während man sich durch diese bewegt, deckt man sie Stück für Stück auf während gleichzeitig die Kamera immer weiter zurückzoomt und am Ende ein detailreiches Pixelgemälde freigibt.

Der Kontrast zum adrenalin-pushenden Shooter könnte nicht größer sein, und doch unterhält “Small Worlds”. Auf seine Weise, in seiner Art inspirierenden Appellation an den Entdecker in uns.

via rockpapershotgun

Ein Kommentar.

  1. Men who stare like goats-fallen/legen Am 4. December 2009 um 21:04 Uhr.

    [...] all this philosophical gibberish about “exploring” and “discovering” and “human… lately we now turn to the guys in sturdy boots, thight jeans and checkered flanell [...]